Εφαρμογή στο Σχολικό Πρόγραμμα

Το Πρόγραμμα ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ εφαρμόζεται πειραματικά στη Δεύτερη και στην Τρίτη Τάξη του Γυμνασίου στα μαθήματα της Τεχνολογίας και της Πληροφορικής. Η συνολική χρονική διάρκεια του πειραματισμού στο σχολικό έτος καλύπτει ένα σχολικό τρίμηνο.

Οι μετρήσεις καταγράφονται συνεχώς από τον αυτόματο μετεωρολογικό σταθμό από τις 15 Ιουνίου 1999 για πληρέστερη εικόνα της κατάστασης της ατμόσφαιρας. Ετσι οι μαθητές έχουν στη διάθεσή τους ένα ικανοποιητικό δείγμα μετρήσεων για να μπορέσουν να πραγματοποιήσουν οπτικοποιήσεις δεδομένων. Η μέτρηση της νεφοκάλυψης γίνεται μόνο από τους μαθητές με οπτική παρατήρηση του ουρανού μία φορά την ημέρα κατά την ηλιακή μεσημβρία. Η παρατήρηση αυτή απαιτεί πολύ λίγο χρόνο εκτέλεσης (περίπου 10 λεπτά) και μπορεί να γίνεται στο πλησιέστερο χρονικά διάλειμμα. Στην παρατήρηση αυτή δεν είναι αναγκαίο ο ίδιος μαθητής να την παίρνει κάθε ημέρα, αλλά οι μαθητές μπορούν να εναλλάσσονται.

Η διαδικασία εφαρμογής του προγράμματος στο σχολείο είναι η ακόλουθη:

 

1η εβδομάδα

Μία ώρα ο καθηγητής στο μάθημα της Τεχνολογίας αναλύει το πρόγραμμα και τον τρόπο εργασίας που θα ακολουθηθεί.

2η εβδομάδα

Μία ώρα ο καθηγητής στο μάθημα της Τεχνολογίας εξηγεί τα όργανα μέτρησης των ατμοσφαιρικών παραμέτρων και τον τρόπο διεξαγωγής της μέτρησης. Συγχρόνως χωρίζει τους μαθητές της τάξης σε έξι ομάδες όσες είναι και οι μετρούμενες ατμοσφαιρικές παράμετροι (Θερμοκρασία, υγρασία, πίεση, άνεμος, βροχή, σύννεφα).

2η εβδομάδα

Μία ώρα ο καθηγητής στο μάθημα της Πληροφορικής εξηγεί τη διαδικασία επεξεργασίας των ατμοσφαιρικών μετρήσεων στη βάση δεδομένων και τις δυνατότητες οπτικοποίησης τους.

3η εβδομάδα

έως το τέλος σχολικού έτους : Ενας μαθητής από κάθε ομάδα έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση της καλής λειτουργίας του μετεωρολογικού σταθμού για τη μέτρηση της παραμέτρου της ομάδας του. Οι ομάδες εναλλάσσονται κυκλικά ανά εβδομάδα.

5η εβδομάδα

Μία ώρα ο καθηγητής στο μάθημα της Πληροφορικής μαζί με τους μαθητές κάνουν την επεξεργασία των μετρήσεων των τριών εβδομάδων.

5η εβδομάδα

Μία ώρα ο καθηγητής στο μάθημα της Τεχνολογίας μαζί με τους μαθητές εξηγεί τα αποτελέσματα της επεξεργασίας που έκαναν στο μάθημα της Πληροφορικής και τα συζητούν.

Η παραπάνω κατανομή ωρών αποτελεί μία τυπική δομή πειραματισμού της παρούσας πρότασης στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Λόγω της μεγάλης ευελιξίας που προσφέρει η συνολική ανάπτυξη του προγράμματος ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ επιτρέπει στους καθηγητές των μαθημάτων Τεχνολογίας και Πληροφορικής να προσαρμόζουν με μεγάλη ευκολία τον πειραματισμό του προγράμματος ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ στις ιδιαίτερες ανάγκες και απαιτήσεις κάθε σχολείου.

Εκτός από τις ώρες αυτές, οι μαθητές, μεμονωμένα ή κατά ομάδες μπορούν να συμμετέχουν σε δραστηριότητες μικρής διάρκειας, όπως η εισαγωγή των δεδομένων της νεφοκάλυψης στη βάση δεδομένων, ή η οπτικοποίηση δεδομένων, η ανταλλαγή e-mail.