Η κατασκευή της κιθάρας

Ξύλινο έγχορδο μουσικό όργανο, το μουσικό όργανο των επαγγελματιών κιθαριστών και κιθαρωδών της κλασσικής εποχής. Δυστυχώς, δεν διαθέτουμε αρχαιολογικό εύρημα αυτού του τόσο σημαντικού οργάνου της ελληνικής αρχαιότητας. Ωστόσο, η ανάγλυφη παράσταση της ζωφόρου του περιστυλίου του Παρθενώνα προσφέρει σαφέστατες πληροφορίες τόσο για τις αναλογίες μεταξύ των μερών, τις συνδέσεις μεταξύ τους αλλά και για…

Διάβασε Περισσότερα

Ολοκληρώθηκε ο κύκλος σεμιναρίων εκμάθησης της χρήσης της αρχαιοελληνικής λύρας

Σκοπός του εν λόγω σεμιναρίου τέθηκε η κατανόηση τεχνικών χρήσης της λύρας ως θεμελιωδών προϋποθέσεων της ανακατασκευής της. Και εξηγούμαι: Η συνοδεία με τη λύρα βασίζεται στο δίχορδο, τη συνήχηση δηλαδή δύο χορδών που παράγουν φυσικές συμφωνίες –ή ακριβέστερα, επιμόρια μουσικά διαστήματα που εκφράζονται ως λόγοι μικρών ακεραίων. Η έννοια και η χρήση του δίχορδου…

Διάβασε Περισσότερα

Ο Barnaby Brown παρουσιάζει και αυτοσχεδιάζει στον πλαγίαυλο της Κοίλης

Ο Barnaby Brown, μουσικός και συνθέτης στο Cambridge, μέλος της Ομάδας του European Music Archaeology Project, βρέθηκε στο εργαστήριό μας και στο μικρό βίντεο που ακολουθεί παρουσιάζει το όργανο ενώ κατόπιν επιχειρεί έναν σύντομο αυτοσχεδιασμό. Barbaby Brown, musician and composer at Cambridge, member of the team of the Music Archaeology Project, presents the reproduction of…

Διάβασε Περισσότερα

Εργαστήριο στον αρχαιοελληνικό αυλό με τον Barnaby Brown

Πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή 22 Ιουνίου το εργαστήριο τύπου masterclass στη χρήση του αρχαιοελληνικού αυλού με προσκεκλημένο συνεργάτη τον Barnaby Brown, μέλος της ερευνητικής ομάδας του European Music Archaeology Project. O Barnaby με τετραετή εμπειρία στη χρήση του αρχαιοελληνικού αυλού, παρείχε ατομικό σεμινάριο σε καθέναν από τους παρευρισκόμενους σπουδαστές σε θέματα κυκλικής αναπνοής, δακτυλικών ασκήσεων,…

Διάβασε Περισσότερα

Κατασκευάζοντας τη φόρμιγγα

Ξύλινο έγχορδο μουσικό όργανο, το μουσικό όργανο των αοιδών της ομηρικής περιόδου αλλά και των μουσών στους αρχαϊκούς και κλασσικούς χρόνους. Το αντηχείο έχει εξωτερικά πεταλοειδές σχήμα, ενώ στο πάνω εσωτερικό τμήμα του φέρει εγκάρσια ημικυκλική τομή. Επίπεδο ως προς την τρίτη διάσταση. Τα άνω πλαϊνά τμήματά του διατηρούν την εμπρόσθια επιφάνειά τους, είναι ωστόσο…

Διάβασε Περισσότερα

Σχεδιάζοντας το μονόχορδο

Ασφαλώς το ζητούμενο στην περίπτωση του μονοχόρδου δεν αποτελεί η κατασκευή ενός επίμηκους κουτιού επάνω στο οποίο είναι τεντωμένη μια χορδή. Το μονόχορδο σχεδιάστηκε για πρώτη φορά πιθανότατα γύρω στο 300πΧ και «πλασαρίστηκε» ως επιδεικτικό εργαλείο για τη διδασκαλία της Αρμονικής επιστήμης, από τους λεγόμενους «Κανονικούς» δηλαδή τους θεωρητικούς που ναι μεν απηχούσαν τις θέσεις…

Διάβασε Περισσότερα

Σχεδιάζοντας τον Ελικώνα

Μετακινώντας επάνω σε τραπεζοειδούς σχήματος επιφάνεια επιμήκη γέφυρα που μεταβάλλει τα μήκη τεσσάρων χορδών ίσου μήκους, διαμέτρου και υλικού κατασκευής που τεντώνονται με την ίδια τάση, ο Πτολεμαίος εκμεταλλεύεται τις ιδιότητες των όμοιων τριγώνων και δείχνει ότι στη συγκεκριμένη διάταξη είναι δυνατόν να αναπαραχθούν χωρίς μεταβολή τα μεταξύ των χορδών μουσικά διαστήματα παρά οποιαδήποτε ανάλογη…

Διάβασε Περισσότερα

4ο διήμερο εργαστήριο (workshop) με τον Stefan Hagel

Το 4o workshop είχε κεντρικό θέμα τη μελοποίηση λυρικής ποίησης, ένα σύνθετο ζήτημα που συνδέει το μέτρο με τοτο ρυθμό και χορό αλλά και το ποιητικό κείμενο με το μέλος. Μελοποιήσαμε ένα ποίημα της Σαπφώς και το τραγουδήσαμε. Διευρημένη ομάδα με εκλεκτούς προσκεκλημένους επισκεφτήκαμε την Κυριακή τον αρχαιολογίκό χώρο της Επιδαύρου. Στο χώρο του θεάτρου…

Διάβασε Περισσότερα

Ανακατασκευάζοντας τον αυλό της Ποσειδωνίας

Πρόκειται για οστέινο αυλό που βρέθηκε στο σημερινό Paestum της Νότιας Ιταλίας. Χρονολογείται στις αρχές του 5ου π.Χ αιώνα και ανήκει στο πρώιμο τύπο αυλού. Κάθε αυλητικό στέλεχος αποτελείται από 4 οστέινα τμήματα εξωτερικής διατομής περίπου 17mm και εσωτερικής διαμήκους οπής 10mm που συνδέονται μεταξύ τους με το γνωστό τρόπο συνάρθωσης θήκης-τένοντα. Κάθε στέλεχος φέρει…

Διάβασε Περισσότερα

Η εμπειρία της σολίστ όμποε γνωρίζοντας τον αρχαιοελληνικό αυλό

Η διακεκριμένη βρετανή καθηγήτρια του όμποε Melinda Maxwell ήταν μαζί μας στο πλαίσιο του masterclass Euterpe για αρχαιοελληνικό αυλό, μια από τις δράσεις του European Music Archaeology Project. Στο σύντομο βίντεο που ακολουθεί  μοιράζεται μαζί μας την έκπληξη που ένιωσε γνωρίζοντας στη δύση όπως αναφέρει, της σταδιοδρομίας της τον αρχαιοελληνικό αυλό, τον οποίο χαρακτηρίζει ως…

Διάβασε Περισσότερα