Οι καλαμένιες γλωττίδες

Η διπλή καλαμένια γλωττίδα (ή γλωσσίδα) απτοτελεί το απαραίτητο τμήμα του αυλού που, καθώς ο μουσικός φυσά μέσα σ’ αυτή, παράγεται ο ιδιαίτερος αυτός ήχος του οργάνου. Μολονότι ορισμένοι σήμερα ισχυρίζονται ότι ο αρχαιοελληνικός αυλός παιζόταν με μονό καλάμι (όπως το κλαρίνο), οι μαρτυρίες (κείμενα και εικονογραφία) οδηγούν στην απόρριψη αυτής της εκδοχής.

Ο Θεόφραστος στο έργο του Φυτών ιστορίες, μας παραδίδει αποσπασματικές αλλά χρησιμότατες πληροφορίες για την εποχή και τον τρόπο κοπής των καλαμιών, την συντήρισή τους αλλά και την επιλογή των κατάλληλων τμημάτων τους για τη χρησιμοποίησή τους στην παραγωγή γλωττίδων. Όπως αναφέρει, το ζεύγος των γλωττίδων που θα χρησιμοποιηθεί στον αυλό είναι αναγκαίο να προέρχεται από το ίδιο και το αυτό τμήμα της καλάμου μεταξύ δύο μεσογονάτιων δεσμών. Το σημείο της τομής τους, θα αποτελέσει τελικά και το άκρο της κάθε γλωττίδας.

Συστηματικοί πειραματισμοί παραγωγής γλωττίδων άρχισαν το 2014 στο πλαίσιο του European Music Archaeology Project. Η έως τώρα εμπειρία έχει δείξει ότι ο υποψήφιος «γλωττιδοποιός»  θα πρέπει να οπλιστεί με μεγάλη υπομονή και να είναι έτοιμος να αποδεχθεί δεκάδες ή και εκατοντάδες αποτυχημένες προσπάθειες.

Κάθε καλάμι είναι μοναδικό και χρειάζεται κανείς να το αντιμετωπίζει ως νέο, ξεχωριστό υλικό. Θα πρέπει να αναπτύξει μια ιδιαίτερη, διαλογική σχέση μαζί του κατά την εξέλιξη της διαδικασίας. Η επιτυχία σε πρώιμα στάδια είναι δυνατόν να παρατηρηθεί, αλλά συνήθως αποτελεί τυχαίο γεγονός, χρήσιμο ωστόσο καθώς μας προσφέρει υλικό πάνω στο οποίο κανείς χτίζει την τεχνική του σε θετική εμπειρία. Μια γενική και καλή συμβουλή είναι η απόλυτη προσήλωση στην εργασία που απαιτεί 6 τουλάχιστον ώρες εργασίας για κάθε ζεύγος μοιρασμένες σε δύο τρίωρα μεταξύ δύο διαδοχικών ημερών, υπό την προϋπόθεση δεν θα μεσολαβήσει κάποιο λάθος στην όλη διαδικασία… Ασφαλώς το χρονικό αυτό πλαίσιο είναι ενδεικτικό και αναφέρεται σε έμπειρους δημιουργούς.

Οι γλωττίδες παραμένουν πάντοτε, όταν δεν χρησιμοποιούνται κατά το παίξιμο του οργάνου, σε ειδικές ξύλινες θήκες που επίσης πρέπει να γίνουν εξ αρχής. Ορισμένοι έμπειροι δημιουργοί γλωττίδων για αυλούς ισχυρίζονται ότι το σχήμα των θηκών θα διασφαλίσει τη σωστή λειτουργία των γλωττίδων.

Στο πλαίσιο του έργου δείχθηκαν στους σπουδαστές όλα τα διαδοχικά στάδια. Οι ίδιοι κατόπιν θα προσθαθήσουν να δοκιμάσουν την υπομονή τους μέχρι το τέλος του έργου, αν όχι πολύ περισσότερο… Καλή επιτυχία λοιπόν!

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *