Τεντώνοντας το δέρμα στο κέλυφος της χέλυος (2ος τρόπος)

Ορισμένα από τα αρχαία κελύφη που έχουν σωθεί φέρουν εγκάρσες οπές κατά μήκος της περιφέρειας και σε απόσταση 3 περίπου εκατοστά εσωτερικά της παρυφής. Έχει υποστηριχθεί ότι οι συγκεκριμένες οπές διανοίγονταν για την προσαρμογή του δέρματος. Επιχειρήσαμε λοιπόν και εναλλατικό τρόπο τεντώματος της δερμάτινης μεμβράνης αξιοποιώντας την εν λόγω αρχαιολογική μαρτυρία με απολύτος ικανοποιητικό αποτέλεσμα.…

Διάβασε Περισσότερα

Τεντώνοντας το δέρμα στο κέλυφος της χέλυος (1ος τρόπος)

Αρχικά σημειώνουμε το περίγραμμα του αντηχείου και τα σημεία εξόδου των βραχιόνων επάνω στη δερμάτινη επιφάνεια. Κόβουμε το δέρμα και το τοποθετούμε σε λεκάνη με νερό. Κατόπιν το αποσύρουμε και ράβουμε κατά μήκος της περιφέρειας δερμάτινο κορδόνι. Στη συνέχεια προσαρμόζουμε το βρεγμένο δέρμα στην επιφάνεια του αντηχείου και το τεντώνουμε αρχικά σφίγγοντας τις άκρες του…

Διάβασε Περισσότερα

Τελικές προσαρμογές των μερών της χέλυος

Με την προσαρμογή του ζυγού στους βραχίονες το μεγαλύτερο μέρος της εργασίας έχει ολοκληρωθεί. Ενώνουμε τα μέρη και κατόπιν τοποθετούμε τον σκελετό στο σχέδιο για να επιβεβαιώσουμε ότι δεν αποκλίνει στο σχήμα και τις διαστάσεις. Κατόπιν ανοίγουμε τυφλές εγκάρσιες «τυφλές» κυλινδρικές οπές στην εσωτερική κάθετη πλευρά του κάθε βραχίονα σε προκαθορισμένο σημείο εντός του ηχείου…

Διάβασε Περισσότερα

Προσαρμόζοντας τους βραχίονες στον κυλινδρικό ζυγό

Ο ζυγός πλέον διαθέτει τις εγκάρσιες τομές και είναι έτοιμος να υποδεχθεί τις προεκτάσεις των βραχιόνων. Μένει ωστόσο η διαμόρφωση του σχήματός τους ώστε να εισχωρήσουν εντός των τομών του ζυγού, ο οποίος τελικά θα επικαθήσει στην υποδοχή που θα σχηματιστεί στο επιθυμητό σημείο της συναρμογής. Το εσωτερικό των εξάρσεων διαμορφώνεται κατάλληλα με λίμα ώστε…

Διάβασε Περισσότερα

3ο διήμερο εργαστήριο (workshop) με τον Stefan Hagel

Υποδεχθήκαμε για τρίτη φορά στις εγκαταστάσεις του Τμήματος Πληροφορικής και του εργαστηρίου του ΕΡΜΗ τον ερευνητή Stefan Hagel. Οι σπουδαστές, είχαν την ευκαίρία να παρακολουθήσουν τη μεθοδολογία ανάλυσης των σωζόμενων μελών. Ασφαλώς ο ρόλος του ρυθμού και η σύνδεσή του με το μέτρο των μελοποιημένων ποιητικών κειμένων δεν μπορούσε να απέχει. Επιπλέον, ο Stefan εστίασε…

Διάβασε Περισσότερα

Κατασκευάζοντας το οριζόντιο κυλινδρικό ζυγό

Τοποθετούμε στον τόρνο διαμήκη ορθογώνιας διατομής ράβδο πάχους 25mm και μήκους 35cm. Αφού δώσουμε κυλινδρικό σχήμα το στέλεχος, ελαττώνουμε σταδιακά το πάχος του στα 19 χιλιοστά. Κατόπιν, σημειώνουμε το μέσον της κυλινδρικής ράβδου και από αυτό οριοθετούμε το «ενεργό»μήκος του (εσωτερικά των βραχιόνων) στα 205mm (10,25 cm εκατέρωθεν του μέσου της ράβδου). Στη συνέχεια οριοθετούμε…

Διάβασε Περισσότερα

Δίνοντας σχήμα στους βραχίονες της χέλυος

Ακολουθώντας το αδρό σχήμα που ήδη έχουμε αφαιρούμε υλικό από τις ακμές και μειώνουμε σταδιακά το πάχος του κάθε βραχίονα προκειμένου αφενός αποκτήσει σχήμα σχεδόν κυλινδρικό με διατομή περίπου 23 χιλιοστά κατά την έξοδο από το κέλυφος, το οποίο και διατηρεί έως περίπου το μέσον του ορατού μήκους του. Κατόπιν το πάχος τους μειώνεται σταδιακά…

Διάβασε Περισσότερα

Ανακατασκευή του αυλού της Δάφνης

Βρέθηκε το 1984 στην οδό Όλγας 53 στο πλαίσιο σωστικής ανασκαφής μαζί με το τρίγωνο και το αντηχείο χέλυος στον επονομαζόμενο «Τάφο του Μουσικού». Σώζεται μόνο το ένα από τα δύο αυλητικά στελέχη. Ξύλινο, αποτελούμενο από τον όλμο και τον βόμβυκα που συνδέονται μεταξύ τους με τη γνωστή μέθοδο τένοντα-θήκης. Μελέτη του αντικειμένου που διασώζει…

Διάβασε Περισσότερα

Κατασκευάζοντας το τρίγωνον της Δάφνης

Πρόκειται για ένα από τα τρία μουσικά όργανα που ανασύρθηκαν από τον επονομαζόμενο «Τάφο του Μουσικού» στην Δάφνη της Αττικής το Μάιο του 1984. Αποτελεί σημαντικότατο εύρημα καθώς αφενός είναι το μοναδικό είδος αρχαίας άρπας που έχει διασωθεί, και τοποθετείται χρονικά στα μέσα του 5ου π.Χ. αφετέρου. Αποτελείται από ξύλινο σκαφοειδούς σχήματος αντηχείο και κάθετο…

Διάβασε Περισσότερα

Προσαρμόζοντας του βραχίονες στο χέλυο

Αφού σημειώσουμε και ανοίξουμε διαμπερείς κυλινδρικές οπές διαμέτρου ενός εκατοστού στο κάτω μέρος του αντηχείου συμμετρικά ως προς τον κάθετο άξονα που περνά από το κέντρο του κελύφους και με διεύθυνση αυτή της προέκτασης των βραχιόνων, σημειώνουμε στους βραχίονες α. το τελικό σημείο της εισόδου του άκρου του κάθε βραχίονα στην αντίστοιχη οπή και β.…

Διάβασε Περισσότερα