2ο διήμερο εργαστήριο (workshop) με τον Stefan Hagel

Το θέμα μας αυτό το διήμερο ήταν τα αρχαιοελληνικά χορδόφωνα. Παρουσιάστηκαν οι εικονογραφικές μαρτυρίες και εκτιμήθηκε ιστορικά η είσοδος των οργάνων στον ελλαδικό χώρο. Μολονότι τα αρχαιολογικά ευρήματα εγχόρδων είναι εξαιρετικά σπάνια, εντούτοις η σύνθεση των εικονογραφικών δεδομένων και των πληροφοριών που αντλούμε από τα κείμενα μας προσφέρει ικανοποιητικό υλικό για να εξάγουμε στοιχεία για…

Διάβασε Περισσότερα

Κόβοντας τους βραχίονες

Από το σχέδιο παίρνουμε το σχήμα του κάθε βραχίονα και  το μεταφέρουμε σε ένα κομμάτι  πλανισμένου σφενδάμου  πάχους 5εκ. Ή σπουδαστές χρησιμοποιούν το ριζόχαρτο και καρμπόν για να μεταφέρουν το σχέδιο στο ξύλο. Κατόπιν ακολουθώντας τη διαγράμμιση  στην επιφάνεια του ξύλου,  το κόβουν στο σχήμα του κάθε βραχίονα με την πριονοκορδέλα. Οι βραχίονες  δεν καταλήγουν…

Διάβασε Περισσότερα

Σχεδιάζοντας τη χέλυν του Έλγιν

Οι σπουδαστές  απλώνουν σε επίπεδη επιφάνεια παχύ ριζόχαρτο  ορθογωνίου σχήματος,  διαγράφουν  ευθεία κατά μήκος του κεντρικού άξονα και τοποθετούνται κέλυφος στο μέσον  της βάσης με τρόπο ώστε Η κεντρική ευθεία να χωρίζει το κέλυφος κατά μήκος σε δύο ίσα μέρη. Στη συνέχεια διαγράφουν το περίγραμμα του κελύφους.  Φέρουν τρεις εγκάρσιες ευθείες.  Η πρώτη ταυτίζεται με…

Διάβασε Περισσότερα

Προσωδιακή απαγγελία Ομηρικής ποίησης

Εδώ και 6 βδομάδες, ύστερα από αίτημα ορισμένων εκ των σπουδαστών, συγκροτήσαμε μικρή ομάδα εκμάθησης προσωδιακής απαγγελίας και ασκούμαστε στην έμμετρη προσωδιακή απόδοση τη Α ραψωδίας της Ιλιάδος στο πρωτότυπο. Οι σπουδαστές εξοικειώθηκαν με το δακτυλικό εξάμετρο και διδάχθηκαν με μετρούν του δακτυλικούς στίχους. Έχοντας ως οδηγό εκφοράς το έργο του Sydney Allen Vox Graeca,…

Διάβασε Περισσότερα

Δίδοντας σχήμα στις θήκες για των γλωσσίδων

Χωρίζουμε με το σκαρπέλο ακριβώς στη μέση ένα κυλινδρικό κομμάτι (μήκους 35mm, φ εξ. από 9-11μμ) από ισόβενο έλατο που φέρει εξωτερική σκαφή πλάτους σε απόστασα 2 χιλιοστών από κάθε άκρο. Κατόπιν, ελαττώνουμε με την κυρτή λίμα το εσωτερικό της κάθε εσωτερικής επίπεδης επιφάνειας περισσότερο στην πλευρά που θα αποτελέσει την είσοδο της  γλωττίδας και…

Διάβασε Περισσότερα

Παράγοντας ήχο στον αυλό

Το παραχθεί  ήχος σε κάθε αερόφωνο μουσικό όργανο δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται έλεγχος στην πίεση του εκπνεόμενου αέρα αλλά και συγκεκριμένη κατεύθυνση κίνησης. Ιδιαιτέρως στα αερόφωνα με γλωττίδα το σχήμα που δίδουμε στα χείλη αλλά και η τάση που ασκούμε αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα δυσκολίας. Ας φανταστούμε λοιπόν πόσο περισσότερο δυσκολεύουν τα πράγματα στην…

Διάβασε Περισσότερα

Ξεκινώντας την ανακατασκευή της χέλυος

Πρόκειται για χορδόφωνο μουσικό όργανο της ελληνικής αρχαιότητας. Πήρε το όνομά της από το χέλυο, δηλαδή το κέλυφος της χελώνας. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες το κέλυφος της χερσαίας ελληνικής χελώνας λειτουργούσε ως αντηχείο του οργάνου. Στο εσωτερικό του προσαρμόζονταν δύο ξύλινοι βραχίονες, τα άνω άκρα των οποίων υποδέχονταν τον κυλινδρικό ζυγό. Στο πλαίσιο του έργου,…

Διάβασε Περισσότερα

Οι καλαμένιες γλωττίδες

Η διπλή καλαμένια γλωττίδα (ή γλωσσίδα) απτοτελεί το απαραίτητο τμήμα του αυλού που, καθώς ο μουσικός φυσά μέσα σ’ αυτή, παράγεται ο ιδιαίτερος αυτός ήχος του οργάνου. Μολονότι ορισμένοι σήμερα ισχυρίζονται ότι ο αρχαιοελληνικός αυλός παιζόταν με μονό καλάμι (όπως το κλαρίνο), οι μαρτυρίες (κείμενα και εικονογραφία) οδηγούν στην απόρριψη αυτής της εκδοχής. Ο Θεόφραστος…

Διάβασε Περισσότερα

Επιτάφειον Σεικίλου

Μια αρχαιοελληνική μελωδία του 2ου μ.Χ. αιώνα,βρέθηκε το 1883 στις Τράλλεις της Μικράς Ασίας. Τα αρχαιοελληνικά μουσικά σημεία είναι χαραγμένα στο διάστιχο μεταξύ των στίχων που φέρουν το ποιητικό κείμενο. Υπογράφει ο Σείκιλος, υιός του Ευτέρπου: Η πέτρα (εγώ), στέκομαι ως εικόνα. Ο Σεικίλος μ’ έστησε εδώ, μνήμης αθάνατης σημάδι παντοτινό. Το μελοποιημένο ποιητικό κείμενο…

Διάβασε Περισσότερα

Για τον αρχαιοελληνικό αυλό…

Η συγκριτική μελέτη των αρχαιολογικών ευρημάτων αυλών, της εικονογραφίας των σχετικών μουσικοθεωρητικών κειμένων και του σημειογραφικού συστήματος της αρχαιότητας, κατήυθυνε τον Stefan Hagel στον σχεδιασμό και την κατασκευή του θεωρητικού μοντέλου αρχαιοελληνικού αυλού. Ένας πλαστικός σωλήνας (προϊόν τρισδιάστατης εκτύπωσης) υποδέχεται την καλαμένια διπλή γλωττίδα και το αποτέλεσμα μας εκπλήσει.

Διάβασε Περισσότερα