O Calum Armstrong αυτοσχεδιάζει στον πλαγίαυλο της Κοίλης

O μουσικός Callum Armstrong, δεξιοτέχνης στη γκάιντα και άλλα παραδοσιακά αερόφωνα της Βρετανίας, αφιερώθηκε τα τελευταί τρία χρόνια στην χρήση του αρχαιοελληνικού αυλού στο πλαίσιο του European Music Arcahaeology Project.  Οι «Ασκήσεις του Bellermann» -αποτελούν θα λέγαμε σήμερα σειρά αρχαίων «σπουδών» που χρονολογούνται πιθανότατα στην ύστερη αρχαιότητα και γράφηκαν  για την εξάσκηση και την ανάπτυξη…

Διάβασε Περισσότερα

Ο οστέινος αυλός των Μεγάρων

Χρονολογείται στην ελληνιστική εποχή και ήρθε στο φως στο πλαίσιο σωστικής ανασκαφής το 2005 στα Μέγαρα. Χαρακτηριστικό του, τα τρία ζεύγη συρόμενων ορειχάλκινων κλειδιών που για το κλείσιμο των τριών κατώτατων οπών κάθε αυλητικού στελέχους. Κάθε αυλητικό στέλεχος αποτελείται από οστέινα τμήματα που συνδέονται μεταξύ τους με τη γνωστή μέθοδο τένοντα-θήκης. Το όργανο πιθανότατα ανήκει…

Διάβασε Περισσότερα

Συμμετοχή στο Athens Science Festival 2018

Το έργο ΕΡΜΗΣ έδωσε το παρόν στο Athens Science Festival 2018 που διοργανώθηκε στο Γκάζι από 24 έως 29 Απριλίου. Συγκεκριμένα ο συντονιστής εκπαίδευσης του έργου Δρ. Χρήστος Τερζής διεξήγαγε εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθητές τις Α΄ τάξης του Λυκείου δίδοντας απαντήσεις παρουσιάζοντας εποπτικό υλικό για τη μουσική και τα όργανα της ελληνικής αρχαιότητας, αλλά και…

Διάβασε Περισσότερα

Ανακατασκευή του αυλού του Έλγιν

Ξύλινο αυλητικό ζεύγος, που εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο του Βερολίνου. Ανήκει στη συλλογή Elgin. Τα αυλητικά στελέχη έχουν υποστοστεί στρέβλωση και στρέψη πιθανότατα λόγω ιδιαίτερων ταφονομικών συνθηκών. Μετρήσεις και αυτοψία διεξήγαγε o Reichlin, από την σχετική δημοσίευση διαθέτουμε και τις μετρήσεις του οργάνου. Κάθε σωζόμενο αυλητικό στέλεχος αποτελείται από δύο τμήματα, τον όλμο και τον…

Διάβασε Περισσότερα

Ανακατασκευάζοντας τον αυλό του Βερολίνου

Ξύλινο αυλητικό ζεύγος, που εκτίθεται στο Μουσείο του Βερολίνου. Κάθε αυλητικό στέλεχος αποτελείται από ένα και μόνον τμήμα, καθώς η κωνική είσοδος της γλωττίδας, ο όλμος και ο λαιμός του επιστομίου και ο βόμβυκας συνανήκουν σε ένα ξύλινο κομμάτι. Ο στέλεχος που αποδίδει τους βαρύτερους φθόγγους φέρει 7 δακτυλικές οπές, ενώ το άλλο στέλεχος που…

Διάβασε Περισσότερα

Τρία εκπαιδευτικά προγράμματα στο Πρότυπο Γυμνάσιο Αναβρύτων

Ύστερα από πρόσκληση της διευθύντριας του Πρότυπου Γυμνασίου Αναβρύτου, διεξήχθησαν σήμερα από τον αρχαιομουσικολόγο Δρ. Χρήστο Τερζή τρία εκπαιδευτικά προγράμματα για τη μουσική, τα όργανα και την εκφορά του προσωδιακού λόγου στους μαθητές των τριών τάξεων. Θερμά συγχαρητήρια στους μαθητές για το ενδιαφέρον και τις εύστοχες παρατηρήσεις τους!  

Διάβασε Περισσότερα

Ο οστέινος αυλός της Πύδνας

Χρονολογείται στην στις αρχές του 4ου π.Χ. αιώνα και εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Κάθε αυλητικό στέλεχος αποτελείται από 4 οστέινα τμήματα (το επιστόμιο, την προέκταση, και δύο ακόμα που φέρουν τις 6 τονικές οπές για την παραγωγή των φθόγγων). Το επιστόμιο αποτελείται από δύο επιμέρους μέρη, την κωνική υποδοχή εισόδου της γλωττίδας και τον…

Διάβασε Περισσότερα

Ανακατασκευάζοντας τη βάρβιτο

Έγχορδο όργανο. Ανήκει στις λεκανοειδείς λύρες λόγω του σχήματος του αντηχείου της. Μακρύτεροι σε μήκος βραχίονες από την χέλυν, αποδίδει βαρύτερους ήχους. Το σχήμα των βραχιόνων βαίνει προς τα έξω καθώς αυτοί εξέρχονται του κελύφους, ενώ λίγο πάνω από τα 2/3 του ορατού μήκους τους κινούνται προς το εσωτερικό διαγράφοντας τόξο, προκειμένου να συναντήσουν μικρού…

Διάβασε Περισσότερα

Τεντώνοντας τις χορδές και κουρδίζοντας σε «Λύδια»

Βρισκόμαστε πλέον στην τελευταία φάση της ανακατασκευής της χέλυος. Η αγωνία έχει κορυφωθεί καθώς σήμερα ορισμένοι από τους σπουδαστές θα έχουν την ευκαιρία να ακούσουν τον ήχο της. Το κούρδισμα που επιλέγουμε είναι «λύδια» ένα από τα κουρδίσματα που παραθέτει ο Πτολεμαίος στα «Αρμονικά» του και που απαντά στα περισσότερα από τα σωζόμενα μέλη. Θα…

Διάβασε Περισσότερα

Κόλλοπες, πλήκτρο, χορδοτόνος και γέφυρα… Βρισκόμαστε στην τελική πλέον φάση

Οι κόλλοπες, τα κουρδιστήρια της λύρας, είναι κυλινδρικού σχήματος και μικρού μήκους δοκοί που φέρουν εσοχή στο μέσον τους ώστε να προσαρμόζεται εντός της και επακριβώς η επιφάνεια του κυλινδρικού ζυγού γύρω από την οποία περιστρέφονται. Η εσοχή χωρίζει τους κόλλοπες σε δύο συμμετρικά μεταξύ τους άκρα, στα οποία προσδένονται οι χορδές. Κατασκευάζονται σε ζεύγη…

Διάβασε Περισσότερα